Σε άρθρο του στο Lawnet https://lawnet.gr/law-news/deka-10-metra-gia-tin-epitachynsi-aponomis-tis-dikaiosynis-choris-dimosionomiko-kostos/ που αναρτήθηκε στις 26/3/2022 με τίτλο «Δέκα μέτρα για την επιτάχυνση απονομής της Δικαιοσύνης χωρίς δημοσιονομικό κόστος» ο κ. Αντώνης Αργυρός, προτείνοντας την καθιέρωση της ηλεκτρονικής επίδοσης όλων των δικογράφων, σημειώνει μεταξύ άλλων: «στην πολιτική δίκη οι επιδόσεις μπορούν να γίνονται ηλεκτρονικά μέσω των δικαστικών επιμελητών (ώστε μην προκύψουν προβλήματα επιβίωσης στην συμπαθή αυτή τάξη)….
Με … συμπάθεια έναντι του …συμπαθητικού άρθρου του κ. Αργυρού και με την ιδιότητα του Προέδρου της Ομοσπονδίας Δικαστικών Επιμελητών Ελλάδας, οφείλω να επισημάνω ότι η Ομοσπονδία είναι κατ’ αρχήν υπέρ της ηλεκτρονικής επίδοσης των δικογράφων.
Η ηλεκτρονική επίδοση από τους δικαστικούς επιμελητές δεν είναι ωστόσο κάποια παραχώρηση προς μια «συμπαθή τάξη» προκειμένου αυτή να μην αντιμετωπίσει «προβλήματα επιβίωσης». Είναι αναγκαία συνθήκη για τη διεξαγωγή μιας δίκαιης δίκης, την περιφρούρηση και την προαγωγή της ασφάλειας δικαίου. Όπως ισχύει από της συστάσεως του Ελληνικού Κράτους, με την ανάθεση από τον νομοθέτη στον δικαστικό επιμελητή της «φυσικής» επίδοσης των πάσης φύσεως εγγράφων, έτσι και στην ηλεκτρονική επίδοση ο δικαστικός επιμελητής, ασκώντας τα καθήκοντά του ως «άμισθος δημόσιος λειτουργός» σύμφωνα με τον ν. 2318/1995 (Κώδικας Δικαστικών Επιμελητών), διασφαλίζει και εγγυάται το θεμελιώδες δικαίωμα των διαδίκων να λαμβάνουν γνώση των εγγράφων που τους αφορούν στο πλαίσιο λειτουργίας της Δικαιοσύνης.
Η ηλεκτρονική επίδοση είναι μια διαδικασία σύνθετη, περιλαμβάνει πολλά «λεπτά» σημεία, απαιτεί μεγάλη επένδυση χρόνου και κόπου. Μπορεί για τους μη γνωρίζοντες να φαίνεται απλή διεκπεραίωση αλλά δεν είναι. Ως εκ τούτου η γνώση και η εμπειρία των δικαστικών επιμελητών είναι απολύτως αναγκαία για να διασφαλιστεί η έγκαιρη, έγκυρη και αποτελεσματική ενημέρωση του παραλήπτη ενός εγγράφου και να προστατευθεί το δικαίωμά του στη δίκαιη δίκη.
Η «φυσική» επίδοση δεν μπορεί να καταργηθεί άκριτα, οριζόντια και βεβιασμένα: για κάθε καινοτόμο πρακτική όπως είναι η ηλεκτρονική επίδοση απαιτείται μια εύλογη περίοδος αξιολόγησης, τροποποιήσεων και βελτιώσεων έως ότου «ωριμάσει» και εδραιωθεί.
Να σημειωθεί επίσης, με τη συνδρομή της Ομοσπονδίας Δικαστικών Επιμελητών Ελλάδας έχει συνταχθεί από τα συναρμόδια Υπουργεία Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης και είναι στο στάδιο της έκδοσης, η Κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία εξειδικεύονται οι κανόνες της επίδοσης με ηλεκτρονικά μέσα και δημιουργείται το πρωτοποριακό (ακόμα και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα) Σ.Η.Ε. (Σύστημα Ηλεκτρονικών Επιδόσεων), κατ’ εξουσιοδότηση του νέου άρθρου 122 Α’ ΚΠολΔ για την «επίδοση με ηλεκτρονικά μέσα» από τον δικαστικό επιμελητή, του οποίου η ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία έχει ανατεθεί στην Ομοσπονδία Δικαστικών Επιμελητών Ελλάδας και λειτουργεί ήδη σε συνθήκες δοκιμαστικής έκδοσης (demo).
Συμπερασματικά, οι ηλεκτρονικές επιδόσεις πρέπει να γίνονται αποκλειστικά υπό την εγγύηση του δικαστικού επιμελητή. Κάθε σκέψη για κατάργηση ή παράκαμψη του δικαστικού επιμελητή θα επιφέρει πλείστα προβλήματα, από τα οποία αυτό της «επιβίωσης» των συναδέλφων μου θα είναι το ελάχιστο.
Ο Πρόεδρος της Ο.Δ.Ε.Ε.
Δημοσθένης Νικ. Τσιριγώτης